Najwyższe odszkodowanie za błąd medyczny

Marek Koenner22 grudnia 2014Komentarze (1)

Już wszystkie media poinformowały o najwyższym odszkodowaniu zasądzonym od Szpitala Klinicznego przy ul. Banacha w Warszawie na rzecz byłej mecenas tego Szpitala – Grażyny Garboś-Jędral. Również ja nie mogę tej sprawy nie skomentować.

Moim zdaniem wielu komentatorów myli się twierdząc, że ten wyrok stanowi przykład na rozwijający się trend co do spraw o błędy medyczne, w szczególności co do wartości żądań pacjentów.

Taką tezę potwierdza choćby tekst Pani Redaktor Ilony Godlewskiej w trójmiejskim dodatku do Gazety Wyborczej zatytułowany „Gdy lekarz popełni błąd? Idzie w zaparte”.

Otóż nie mogę się z tym zgodzić. Sprawa ta jest jednak wyjątkowa.

Jak relacjonują dziennikarze, w podanych przez Sąd Apelacyjny ustnych motywach wyroku zwrócono szczególną uwagę na „rozmiar” szkody i krzywdy oraz na „sposób traktowania” pacjentki. Dodatkowo sędzia Małgorzata Manowska wskazała na fakt, że nie zrobiono niczego, by zapobiec  zakażeniu. Nałożyło się tu więc bardzo wiele zdarzeń, które skutkowały tak poważnym roszczeniem.

Jako drugi podobny przypadek podaje się sprawę Christiny Hedlund, obywatelki Szwedki.

Zawsze będą się pojawiały takie wyjątkowe sprawy. Bo błędów w sztuce lekarskiej nigdy nie uda się wyeliminować całkowicie. Jednak wartości odszkodowań w tych sprawach (pierwszej zakończonej prawomocnym wyrokiem, ale jeszcze możliwe jest złożenie skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego, a druga sprawa toczy się dopiero w I instancji) są wyjątkowo wysokie i na pewno nie będą często się pojawiały w roszczeniach pacjentów, a tym bardziej w orzeczeniach sądowych.

Spraw zapewne będzie więcej, ale ich wartości nie będą aż tak wysokie.

Na pewno jednak można zauważyć jedną prawidłowość, którą zawsze podkreślam na szkoleniach.

Mianowicie w najnowszym orzecznictwie coraz większego znaczenia nabiera szerokie rozumienie błędu medycznego, nie tylko jako błędu w sztuce lekarskiej, ale też błędu w organizacji szpitala, kliniki czy po prostu gabinetu.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 537 404 455e-mail: kontakt@kancelaria-koenner.pl

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

Tomek 22 maja, 2015 o 09:19

Dobrze że w końcu zmienia się stanowisko szpitali i lekarzy…do nie dawna wyglądało to tak że wszyscy popełniają błędy…ale lekarze już nie

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Marek Koenner Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Koenner z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@kancelaria-koenner.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: